AllmĂ€nna villkor â Konsumenter
Inledning
Avtalsparter: Dessa allmĂ€nna villkor gĂ€ller mellan Aerius Ventilation AB med organisationsnummer 559033-2366 (nedan kallad âAeriusâ) och den konsument som ingĂ„r avtal med Aerius (nedan kallad âBestĂ€llarenâ) avseende de tjĂ€nster som Aerius vid var tid erbjuder. BestĂ€llaren och Aerius Ă€r nedan gemensamt benĂ€mnda âParternaâ och var för sig som âPartâ.
Avtalet: Dessa Villkor tillsammans med offerten som BestĂ€llaren har godkĂ€nt, gĂ€ller som bindande avtal mellan Parterna (nedan tillsammans kallade âAvtaletâ). Information om eventuell sĂ€rskild överenskommelse eller avvikelser frĂ„n dessa allmĂ€nna villkor, ska vara noterade skriftligen i offerten eller annan handling som Ă€r skriftligen godkĂ€nd av Parterna, för att göras gĂ€llande.
Elektronisk kommunikation: BestÀllaren godkÀnner att Aerius förmedlar information, dokumentation och handlingar avseende Avtalet via e-post, SMS eller annan form av elektronisk kommunikation till de av BestÀllaren angivna kontaktuppgifterna. BestÀllaren ska genast meddela eventuella Àndringar av sina kontaktuppgifter till Aerius.
KonsumenttjÀnstlagen: Dessa Villkor kompletteras av KonsumenttjÀnstlagens (1985:716) tvingande regler om konsumenters och sÀljares rÀttigheter och skyldigheter.
GodkĂ€nnande av villkoren: Genom att acceptera offerten via âClingâ, intygar BestĂ€llaren att denne har lĂ€st och godkĂ€nner villkoren som anges i offerten samt dessa allmĂ€nna villkor. NĂ€r BestĂ€llaren godkĂ€nner offerten, har Parterna ingĂ„tt ett bindande avtal med varandra. Startdagen för giltigheten av dessa allmĂ€nna villkor, börjar gĂ€lla det datumet som BestĂ€llaren accepterar offerten.
Arbetets utförande
TjÀnsten m.m.: Information om den bestÀllda tjÀnsten, eventuella objekt och utrymmen som Avtalet avser, framgÄr i offerten.
TilltrÀde: BestÀllaren ansvarar för att ge Aerius full tillgÄng till de utrymmen i BestÀllarens lokaler eller omrÄden som Àr nödvÀndiga, för att arbetet ska kunna utföras i enlighet med Avtalet. BestÀllaren ansvarar för att se till att Aerius arbetsplats Àr i sÄdant skick att arbetet kan utföras pÄ fackmÀssigt sÀtt. Detta innefattar bland annat att flytta bohag och andra föremÄl för att ge Aerius fullstÀndigt och fritt tilltrÀde till arbetsplatsen. BestÀllaren ska, utan ersÀttning tillhandahÄlla el, vatten och plats för Aerius tekniker att bruka toalett, vÀrma mat, dricka vatten och liknande behov under arbetets gÄng, om inte annat avtalats.
Material: Utrusning, material och arbete som Àr nödvÀndig för tjÀnstens utförande, ingÄr i uppdraget. I det fall eventuellt kompletterande material krÀvs för att slutföra arbetet, informeras BestÀllaren om detta via samtal.
Risker: BestÀllaren ska informera Aerius om eventuella risker som arbetet kan innebÀra, nÀr arbetet utförs i BestÀllarens lokaler eller omrÄden. BestÀllaren ska Àven vidta nödvÀndiga ÄtgÀrder för att minimera riskerna.
Arbetstid: Aerius utför arbetet under sina ordinarie arbetstider, om inte annat sÀrskilt anges i offerten eller annan skriftlig överenskommelse.
FackmÀssigt utförande: Aerius ska utföra arbetet fackmÀssigt samt i enlighet med vid var tid gÀllande relevanta svenska lagstiftningar och förordningar. Aerius ska med tillbörlig omsorg ta till vara BestÀllarens intressen och samrÄda med denne i den utstrÀckning som det behövs och Àr möjligt.
UnderrÀttelse: Parterna ska upplysa varandra om förhÄllanden som kan antas ha betydelse för arbetets utförande.
Underentreprenörer: Genom att ingÄ detta Avtal med Aerius, godkÀnner BestÀllaren att leveransen genomförs av de entreprenörer eller medarbetare som Aerius sjÀlvstÀndigt vÀljer och utser för tjÀnstens utförande. Aerius har rÀtt att anlita underleverantörer för utförandet av tjÀnsterna.
IntrimningsĂ„tgĂ€rder: Om det efter avslutat arbete behövs intrimningsĂ„tgĂ€rder, utgör det ett ĂTA-arbete.
Protokoll: Aerius tillhandahÄller BestÀllaren ett protokoll pÄ utfört arbete i samband med uppdragets slutförande, dock senast inom en (1) mÄnad frÄn utfört arbete, sÄvida inte sÀrskilda omstÀndigheter föranleder annat.
Befintliga brister: Brister i det befintliga ventilationssystemet, kan ÄtgÀrdas av Aerius mot tillÀggskostnad som skriftligen överenskommes med BestÀllaren.
Pris och betalningsvillkor
Offererat pris: Offererat pris som anges i den godkÀnda offerter gÀller under förutsÀttning att samtliga uppgifter som BestÀllaren har lÀmnat om fastigheten, det tekniska skicket inom fastigheten, ventilationssystemet eller annan information som Àr vÀsentlig för tjÀnstens utförande Àr korrekta. Vid bristande information, sÄsom missvisande eller felaktig information, förbehÄller sig Aerius rÀtten att vid behov genomföra prisjusteringar genom att erbjuda en ny prissÀttning, eller rÀtt att avbryta uppdraget utan att bli ersÀttningsskyldig pÄ grund av sÄdant avbrytande.
PristillÀgg: Aerius har rÀtt till pristillÀgg 1) om tillÀggsarbete har utförts i enlighet med dessa allmÀnna villkor, eller 2) om tjÀnsten har fördyrats pÄ grund av omstÀndigheter som Àr att hÀnföra till BestÀllaren och som Aerius inte bort förutse nÀr Avtalet ingicks.
UngefÀrlig prisuppgift: Har Aerius lÀmnat en ungefÀrlig prisuppgift, dÀr ett fast timpris eller ett totalt pris inte har avtalats mellan Parterna, fÄr det uppgivna priset dock inte överskridas med mer Àn 15 %, under förutsÀttning att Aerius inte har rÀtt till pristillÀgg enligt dessa allmÀnna villkor eller enligt bestÀmmelser i konsumenttjÀnstlagen. Avseende undersökningar som Aerius normalt sett inte Àr skyldig att utföra i anbudsskedet, ska prisgrÀns enligt föregÄende mening istÀllet vara 25%.
TillÀggsbestÀllningar: Eventuella extra kostnader och avgifter som uppstÄr för Aerius pÄ grund av tillÀggsbestÀllningar, debiteras BestÀllaren. Innan uppgraderingar eller tillÀggsbestÀllningar utförs, som medför extra kostnader, ska det bli godkÀnt av BestÀllaren i varje enskilt fall.
Faktura: Betalning ske mot faktura med tio (10) dagars betalningsvillkor, om inte annat framgÄr pÄ fakturan. Faktura skickas till den av BestÀllaren angivna e-postadressen. Eventuella anmÀrkningar mot Aerius faktura ska reklameras senast pÄ fakturans förfallodag. Sker inte detta förfaller rÀtten att invÀnda mot fakturan.
DröjsmÄl: Om BestÀllaren Àr i dröjsmÄl med betalning med mer Àn tio (10) dagar, utgÄr dröjsmÄlsrÀnta enligt fakturan pÄ förfallet obetalt belopp frÄn förfallodagen fram till dess att full betalning sker. Aerius har Àven rÀtt att debitera lagstadgade pÄminnelse- och inkassoavgifter samt rÀtt att överlÀmna Àrendet till Kronofogdemyndigheten.
Dokumentation m.m.
Alla tekniska handlingar och övrig dokumentation som BestÀllaren fÄr frÄn Aerius, tillhör och förblir Aerius egendom. BestÀllaren har enbart rÀtt att disponera över sÄdan dokumentation för eget bruk och Ätar sig att inte delge eller överlÀmna mottagen dokumentation till utomstÄende i ett illojalt syfte.
Arbetets avbrytande m.m.
Aerius ska avrÄda BestÀllaren frÄn att lÄta utföra tjÀnster, som med hÀnsyn till priset eller andra sÀrskilda omstÀndigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för BestÀllaren. Om tjÀnsten har pÄbörjats, och det sedan visar sig att tjÀnsten inte kan anses vara till rimlig nytta för BestÀllaren eller att priset för tjÀnsten kan bli betydligt högre Àn BestÀllaren hade kunnat rÀkna med, ska Aerius informera BestÀllaren om detta och begÀra dennes anvisningar. Om Aerius inte fÄr anvisningar frÄn BestÀllaren, eller om BestÀllaren inte kan antrÀffas, ska det pÄbörjade arbetet avbrytas. Ifall det finns sÀrskilda skÀl att anta att BestÀllaren ÀndÄ önskar att tjÀnsten ska bli utförd, gÀller dock ej föregÄende mening. Om Aerius avbryter arbetet med stöd i denna punkt, ska BestÀllaren vara skyldig att ersÀtta Aerius för alla kostnader relaterade till avbrytandet samt full ersÀttning för redan utfört arbete. Aerius har rÀtt att hÀva Avtalet i enlighet med bestÀmmelserna i konsumenttjÀnstlagen, om avbrottet medför en vÀsentlig olÀgenhet för Aerius.
Om Aerius har Äsidosatt sina förpliktelser enligt ovan och finns det starka skÀl att anta att BestÀllaren i annat fall hade avstÄtt frÄn att bestÀlla tjÀnsten eller hade avbestÀllt den, har Aerius inte större rÀtt till ersÀttning Àn Aerius skulle ha haft, om BestÀllaren hade avstÄtt frÄn att bestÀlla tjÀnsten eller hade avbestÀllt den. Aerius har dock rÀtt till ersÀttning för kostnader som inte ersÀtts enligt ovanstÄende, i den mÄn BestÀllaren annars skulle gynnas pÄ ett oskÀligt sÀtt.
Ăndringar, tillĂ€ggsarbeten och pristillĂ€gg
Om det framkommer behov av arbete nÀr tjÀnsten utförs, som pÄ grund av sambandet med det avtalade arbetet bör utföras samtidigt med detta (tillÀggsarbete), ska Aerius underrÀtta BestÀllaren och begÀra dennes anvisningar.
Med tillÀggsarbete avses arbete som föranletts av att BestÀllaren har lÀmnat information m.m. som inte Àr riktiga, förhÄllanden av betydelse för arbetets utförande, sÄsom arbetsplatsen, avviker vÀsentligt frÄn vad Aerius haft rÀtt att förutsÀtta, eller att förhÄllandena i övrigt inte Àr sÄdana de kunnat antas vara vid en fackmÀssig bedömning.
Om Aerius inte fÄr anvisningar av BestÀllaren inom rimlig tid, eller om BestÀllaren inte kan antrÀffas, fÄr Aerius utföra tillÀggsarbetet underförutsÀttning att kostnaderna för tillÀggsarbetet inte överstiger 15% av kostnaderna för det bestÀllda arbetet, eller om det finns sÀrskilda skÀl att anta att BestÀllaren önskar fÄ tillÀggsarbetet utfört i samband med arbetet.
TillÀggsarbeten som inte kan skjutas upp utan allvarlig fara för BestÀllaren, ska utföras av Aerius om BestÀllaren begÀr det eller om dennes anvisningar inte kan bli inhÀmtade.
Aerius har rÀtt till pristillÀgg, om Aerius har utfört arbete enligt denna punkt eller om arbetet har blivit dyrare pÄ grund av omstÀndigheter hÀnförliga till BestÀllaren och som Aerius inte bort förutse nÀr Avtalet ingicks.
PÄföljder vid fel
Ăr tjĂ€nsten felaktig utan att det beror pĂ„ nĂ„got förhĂ„llande pĂ„ BestĂ€llarens sida, fĂ„r BestĂ€llaren hĂ„lla inne betalningen. BestĂ€llaren fĂ„r vidare krĂ€va att felet avhjĂ€lps eller ocksĂ„ göra avdrag pĂ„ priset eller hĂ€va avtalet. Dessutom fĂ„r BestĂ€llaren krĂ€va skadestĂ„nd av Aerius i enlighet med bestĂ€mmelser i konsumenttjĂ€nstlagen. I frĂ„ga om BestĂ€llarens rĂ€tt till skadestĂ„nd frĂ„n nĂ„gon annan Ă€n Aerius, finns bestĂ€mmelser i 33 § konsumenttjĂ€nstlagen.
AvhjÀlpande
BestÀllaren har rÀtt att krÀva att Aerius avhjÀlper felet, om det inte medför olÀgenheter eller kostnader för Aerius som Àr oskÀligt stora i förhÄllande till felets betydelse för BestÀllaren.
Aerius fÄr avhjÀlpa felet Àven om BestÀllaren inte krÀver det, under förutsÀttning att Aerius erbjuder sig att göra detta utan uppskov efter att ha mottagit reklamationen och BestÀllaren inte har nÄgot sÀrskilt skÀl att avvisa erbjudandet.
AvhjÀlpande ske inom skÀlig tid efter det att BestÀllaren har gett Aerius tillfÀlle till det.
AvhjÀlpande ska ske kostnadsfritt. Detta gÀller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit Àven om tjÀnsten hade utförts felfritt eller, om felet beror pÄ en olyckshÀndelse eller dÀrmed jÀmförlig hÀndelse, kostnader för att ersÀtta material som BestÀllaren enligt Avtalet har tillhandahÄllit och bekostat.
Aerius rÀtt till tidsförlÀngning m.m.
Det avtalade arbetet ska vara fÀrdigstÀllt och tillgÀngligt för slutbesiktning inom den avtalade tiden. Om nÄgon tid inte har blivit avtalad, ska arbetet ska vara fÀrdigstÀllt och tillgÀngligt för slutbesiktning inom den tid som Àr skÀlig med hÀnsyn sÀrskilt till vad som Àr normalt för en tjÀnst av samma art och omfattning.
Den avtalade tiden kan förlÀngas eller förkortas i den utstrÀckning detta föranleds av eventuella tillÀggsarbeten och Àndringar.
Om Aerius inte fÀrdigstÀller arbetet pÄ grund av hinder och omstÀndigheter utanför Aerius kontroll, som Aerius inte skÀligen kunde förvÀntas ha rÀknat med nÀr avtalet slöts och vars följder han inte heller skÀligen kunde ha undvikit eller övervunnit, har Aerius rÀtt till skÀlig förlÀngning av avtalstiden.
DröjsmÄl pÄ Aerius sida föreligger om:
– uppdraget inte har avslutats inom den tid som har avtalats eller den Ă€ndrade tid för fĂ€rdigstĂ€llande som ska gĂ€lla enligt ovan, och detta inte beror pĂ„ nĂ„got förhĂ„llande pĂ„ BestĂ€llarens sida, eller om
– Aerius inte iakttar en överenskommen tid för pĂ„börjande av tjĂ€nsten eller för ett arbetes framskridande, under förutsĂ€ttning att Aerius inte har rĂ€tt till tidsförlĂ€ngning enligt ovan.
PÄföljder vid dröjsmÄl
Om ett dröjsmÄl beror pÄ Aerius, har BestÀllaren rÀtt att hÄlla inne betalningen. BestÀllaren fÄr vÀlja mellan att krÀva att Aerius utför tjÀnsten och att hÀva avtalet. Dessutom fÄr BestÀllaren krÀva skadestÄnd av Aerius i enlighet med bestÀmmelserna i konsumenttjÀnstlagen.
Reklamation
Om BestÀllaren vill reklamera tjÀnsten pÄ grund av fel, ska detta meddelas Aerius inom skÀlig tid frÄn det att BestÀllaren mÀrkt eller borde ha mÀrkt felet. Meddelande om Äberopande av fel genom reklamation som sker inom tvÄ (2) mÄnader efter det att BestÀllaren mÀrkt felet ska alltid anses ha skett i rÀtt tid. Om inte annat följer av en garanti eller liknande utfÀstelse, fÄr reklamation dock inte ske senare Àn tre (3) Är eller, i frÄga om arbete pÄ mark eller pÄ byggnader eller andra anlÀggningar pÄ mark eller i vatten eller pÄ andra fasta saker, tio (10) Är efter uppdragets avslutande.
Besiktning
Ifall Parterna har ingÄtt ett avtal om slutbesiktning, ska BestÀllaren underrÀttas av Aerius i god tid om nÀr arbetet berÀknas vara slutfört och slutbesiktning kan göras.
Part har rÀtt att begÀra att:
– Garantibesiktning ska hĂ„llas före garantitidens utgĂ„ng (under förutsĂ€ttning att garantitid har avtalats),
– Efterbesiktning sker av arbete som utförts för att avhjĂ€lpa fel.
BestÀllaren ska stÄ för kostnaderna för garantibesiktning och slutbesiktning och ska utse en opartisk besiktningsman. Kallelse till besiktning ska ske i god tid och ombesörjes av BestÀllaren. Aerius ska stÄ för kostnaderna för eventuell efterbesiktning under förutsÀttning att det av besiktningsresultatet skulle visa att fel kvarstÄr, i annat fall ska detta bekostas av BestÀllaren. Resultatet av slutbesiktningen ska redovisas skriftligen till Parterna utan onödigt dröjsmÄl.
SkadestÄnd
KonsumenttjÀnstlagen innehÄller bestÀmmelser som anger att BestÀllaren har rÀtt till skadestÄndsersÀttning för bland annat utgifter och förluster som orsakats BestÀllaren genom fel eller dröjsmÄl. Vidare framgÄr att Aerius ska ersÀtta skada pÄ BestÀllarens egendom, om skadan ifrÄga har intrÀffat under tiden Aerius haft kontroll över egendomen. BestÀllaren Àr dock skyldig att vidta skÀliga ÄtgÀrder för att minimera skadeverkningarna, sÄ lÄngt det Àr möjligt. SkadestÄnd innefattar inte ersÀttning för förlust i nÀringsverksamhet och personskador Àr inte reglerade av dessa bestÀmmelser.
Störningar m.m.: BestÀllaren har inte rÀtt till ersÀttning frÄn Aerius pÄ grund av störningar eller liknande som uppstÄr som en följd av uppdragets utförande och ska hÄlla Aerius fullt skadeslös mot eventuella ansprÄk eller krav som riktas frÄn Tredje part pÄ grund av störningar med anknytning till uppdragets utförande.
ROT-avdrag
Vid ROT-avdrag gÀller följande:
BestÀllaren Àr skyldig att uppvisa intyg frÄn Skatteverket som anger den skattereduktion som BestÀllaren har utnyttjat under Äret.
BestÀllaren Àr skyldig att Äterbetala ÄterstÄende arbetskostnad till Aerius, om Skatteverket efter Aerius ansökan, helt eller delvis, inte medger utbetalning eller ÄterkrÀver redan utbetalt skattereduktionsbelopp. Detta gÀller dock inte, om skÀlet för att utbetalningen inte medges eller ÄterkrÀvs beror pÄ omstÀndigheter som Aerius Àr ansvarig för.
BestÀllaren ska betala ÄterstÄende arbetskostnad till Aerius inom tio (10) dagar frÄn kravframstÀllan. DÀrefter löper dröjsmÄlsrÀnta i enlighet med rÀntelagen. BestÀllaren försÀkrar att denne Àr Àgare/innehavare av angiven fastighet/bostadsrÀtt/ÀgarlÀgenhet samt att denne nyttjar densamma.
BestÀllarens avbestÀllningsrÀtt
Aerius har rÀtt till ersÀttning enligt konsumenttjÀnstlagens bestÀmmelser för den del av tjÀnsten som redan har utförts och för arbete som mÄste utföras trots avbestÀllningen, om BestÀllaren avbestÀller tjÀnsten innan den har slutförts.
Aerius rÀtt att instÀlla arbetet
Om BestÀllaren inte betalar i rÀtt tid, trots att Parterna har avtalat att betalning ska ske helt eller delvis innan tjÀnsten utförs, fÄr Aerius stÀlla in arbetet fram till dess att betalning sker pÄ avtalat sÀtt.
Ifall BestÀllaren inte medverkar till tjÀnstens utförande och inte lÀmnar sÄdan medverkan i rÀtt tid som utgör en vÀsentlig förutsÀttning för arbetets utförande, trots att Parterna har avtalat om detta, fÄr Aerius stÀlla in arbetet fram till dess att BestÀllaren medverkar pÄ avtalat sÀtt.
Om tjÀnsten Àr pÄbörjad, ska Aerius dock vara skyldig att utföra sÄdant arbete som inte kan skjutas upp utan risk för allvarlig skada för BestÀllaren i den mÄn den Àr möjligt, under förutsÀttning att arbetet inte medför vÀsentlig olÀgenhet eller kostnad av Aerius.
För det fall Aerius stÀller in arbetet enligt denna punkt, har Aerius rÀtt till ersÀttning för förluster och andra kostnader som instÀllandet orsakar Aerius, under förutsÀttning att BestÀllaren inte visar att dröjsmÄlet ej beror pÄ försummelse pÄ BestÀllarens sida.
Aerius försÀkrningar
Aerius har allrisk- och ansvarsförsÀkring genom IF SkadeförsÀkring med försÀkringsnummer SP3753759 för skador som kan uppkomma under arbetets utförande. Skador pÄ Aerius eller BestÀllarens egendom tÀcks upp till 10 000 000 SEK. BestÀllaren ska ha en egen hemförsÀkring.
Immateriella rÀttigheter
Aerius Àger samtliga immateriella rÀttigheter, upphovsrÀtt och varumÀrkesrÀtt med anknytning till de tjÀnster, dokumentation m.m. som Aerius tillhandahÄller (med undantag för immateriella rÀttigheter som Àgs av Aerius licensgivare eller annan tredje part). Aerius överför eller överlÄter inte nÄgra immateriella rÀttigheter till BestÀllaren med anledning av Avtalet.
Marknadsföring
Aerius erhÄller genom dessa allmÀnna villkor rÀtt att anvÀnda och publicera bilder av BestÀllarens fastighet och ventilationssystem, för att marknadsföra sin verksamhet och sina tjÀnster i bland annat sociala medier och pÄ sin webbplats. Motsvarande gÀller Àven grundlÀggande information om tjÀnsten och uppdraget (dock ej personuppgifter eller skyddsobjekt). Om BestÀllaren inte vill att Aerius anvÀnder och publicerar sÄdant pÄ sÀtt som anges ovan, kan BestÀllaren meddela detta till Aerius.
à ngerrÀtt
Konsumenter har enligt huvudregeln lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affĂ€rslokaler rĂ€tt att Ă„ngra ett avtal som ingĂ„tts pĂ„ distans inom 14 dagar (âDistansavtalslagenâ). Vid köp av en tjĂ€nst börjar Ă„ngerfristen löpa frĂ„n dagen efter konsumenten ingick avtalet. Ă ngerrĂ€tten gĂ€ller dock inte för följande typ av tjĂ€nster:
– en tjĂ€nst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjĂ€nsten börjar utföras och gĂ„tt med pĂ„ att det inte finns nĂ„gon Ă„ngerrĂ€tt nĂ€r tjĂ€nsten har fullgjorts.
BestÀllarens samtycke: Vid distansköp samtycker BestÀllaren till att tjÀnsten ska utföras samt att frivilligt avsÀga sig all ÄngerrÀtt av tjÀnster enligt dessa bestÀmmelser, enligt 10 och 11 § Distansavtalslagen.
Behandling av personuppgifter
GDPR: Aerius behandlar personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning 2016/679 (Ă€ven kallad âGDPRâ).
RÀttslig grund: I samband med att BestÀllaren skickar en offertförfrÄgan till Aerius, uppger BestÀllaren sina personuppgifter sÄsom: namn, personnummer, adress, fakturaadress, e-post och telefonnummer. BestÀllaren lÀmnar sitt samtycke till att Aerius behandlar personuppgifterna nÀr offertförfrÄgan skickas via Aerius webbplats, för att Aerius kunna skapa en offert och skicka offerten till BestÀllaren. Behandlingen av personuppgifterna sker dÄ med den rÀttsliga grunden Samtycke. NÀr BestÀllaren godkÀnner offerten, behöver Aerius behandla personuppgifterna för att kunna fullgöra sina Ätaganden och skyldigheter enligt Avtalet, och vid sÄdana fall sker behandlingen med stöd i den rÀttsliga grunden Avtal.
Integritetspolicy: Genom att ingÄ avtal med Aerius eller kontakta Aerius, fÄr Aerius ett allmÀnt förhandstillstÄnd och samtycke till att anlita underbitrÀden för att kunna fullgöra förpliktelserna som Äligger Aerius. Aerius sÀkerstÀller att anlitade underbitrÀden behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR och att sekretess avseende personuppgifterna ska iakttas. Mer information om Aerius behandling av personuppgifter finns att lÀsa i Aerius integritetspolicy.
Befrielsegrunde (Force majeure)
BestÀllaren och Aerius, inklusive tredje part som anlitats av Aerius för att utföra delar av tjÀnsten, Àr befriade frÄn sina Ätaganden och skadestÄndsskyldighet om sÄdant fullgörande förhindras pÄ grund av situation av force majeure-karaktÀr sÄsom exempelvis, men inte begrÀnsat till, epidemi, pandemi, myndighetsbeslut, strejk, eldsvÄda, krig, mobilisering, naturkatastrofer eller andra omstÀndigheter som ligger utanför Parts kontroll och vars följder Part inte skÀligen kunnat undvika eller övervinna. NÀr hindret upphör, ska förpliktelserna, om möjligt, fullgöras pÄ avtalat sÀtt.
Tvist och lagval
Tvist gÀllande tolkningen eller tillÀmpningen av Avtalet ska avgöras i enlighet med svensk lag och rÀtt.
I hÀndelse av att tvist inte kan lösas i samförstÄnd med mellan Aerius och BestÀllaren, BestÀllare i egenskap av konsument vÀnda sig till AllmÀnna ReklamationsnÀmnden (ARN, www.arn.se, postadress: AllmÀnna ReklamationsnÀmnden Box 174, 101 23 Stockholm), som erbjuder en alternativ tvistlösning vid konsumenttvister.
Om BestÀllaren och Aerius inte kommer fram till en lösning av tvisten genom nÄgon alternativ tvistelösningsmetod, kan tvisten bli prövad och slutligt avgjord av allmÀn domstol i Sverige, sÄvida inte annat följer av tvingande lagstiftning.